Rätt ska vara rätt

10 december, 2008

Hör du till dem som retar sig på felaktigheter i filmer? Nu menar jag inte vanliga filmtabbar som att James Bond svänger åt höger i en scen och dyker upp från andra hållet i nästa klipp. Jag menar inte heller uppenbart fysik-fusk, som att bilar exploderar i ett eldklot så fort de krockar med något eller att folk duckar för kulor. Är du en riktig hardcore-besserwisser som till exempel har noterat att stjärnhimlen bakom Kate Winslet i Titanic är fotograferad från ett ställe på jorden där Titanic aldrig någonsin varit? Isåfall blir du säkert glad av att höra talas om The Science and Entertainment Exchange. Det är ett utskott från den amerikanska vetenskapsakademin som hjälper Hollywood att få rätsida på de vetenskapliga aspekterna i sina filmer.

Jag tycker faktiskt att det är ett lovvärt initiativ! Och jag antar att alla som har sett filmer som till exempel Armageddon och The Core håller med mig…

Kommentera

